Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
debutants2jeudi18h-harry
29 novembre 2005

lesjournaal 17 november 2005

LESJOURNAAL 17 NOVEMBER

Beste leerlingen,

Door een fout mijnerzijds is het lesjournaal van de vorige keer niet doorgekomen. Hier dan nog een poging.

Wat later dan gewoonlijk door afwezigheid, maar hier dan toch wat informatie over de les van 17 november en het huiswerk voor morgen.

We hebben veel gepraat, ook over de films die veel van jullie hebben gezien. De meesten hebben een aantal zinnen geschreven over de films. Maar ik zou het leuk vinden als IEDEREEN wat zinnen schreef voor één van de volgende keren. Ik vind het namelijk belangrijk te zien wat iedereen schrijft want zo weet ik of ik nog extra oefeningen of uitleg moet geven.

Verder heb ik wat extra oefeningen uitgedeeld en we hebben twee pagina's ervan in de les gedaan (pag 61 en 62). (zie hieronder).

En uit CODE hebben we de pagina's 90 en 91 gedaan. Tenslotte hebben we naar het begin van een Nederlandse film gekeken, DE MAN MET DE HOND van Annette Apon. De film, een komedie, gaat over een jongen die alleen in het huis van zijn ouders woont en altijd met een denkbeeldige hond wandelt (un chien imaginaire).

HUISWERK

- Tien zinnen, voor hen die dit nog niet hebben gedaan

- syllabus pagina's 124, 128 en 129.

Tot donderdag 24 november, 18 uur in de Alliance française! Uw leraar Harry Bos

Hieronder de oefeningen die we in de les hebben gedaan:

REGELS

Onderstreep de pluralisvorm in de zin. 1

1 Ik woon met mijn gezin in een rijtjeshuis met vier slaapkamers.

2 De vijf appartementen in deze flat zijn heel klein.

3 Hij heeft een groot huis met twee balkons en een tuin.

4 Nee, de kussens van de bank zijn niet bruin, ze zijn wit.

5 We hebben nieuwe meubels. Mooi, hè!

6 Mijn werkkamer heeft vier grote ramen.

Kies het goede woord. 2

1 In dit huis wonen drie . . . .

a familien

b families

2 De . . . in deze straat zijn prachtig.

a winkels

b winkelen

3 Deze . . . zijn heel duur.

a appartements

b appartementen

Kies het goede woord. 3

1 Met vier . . . is deze kamer erg licht.

a raams

b ramen

2 De . . . van deze flat zijn groot.

a balkonnen

b balkons

3 De les duurt 45 . . . .

a minuten

b minuuts

62 62

62 62

62

Schrijf de goede woorden in de zinnen. 4

Kies uit: aardappels – kranten – cursussen – naambordjes – vrienden

1 Ik zie twaalf

bij deze bel.

2 De

op deze school zijn heel leuk.

3 De

komen elke ochtend om half zeven.

4 Carlos gaat met drie

met vakantie.

5 Ik houd niet van Nederlands eten met

en groente.

Schrijf het woord in de goede vorm. 5

1 (stoel) Wat een fantastische . Die passen prima bij jouw tafel.

2 (student) De

hebben in hun eigen land Nederlands geleerd.

3 (vakantie) In alle

zijn er veel mensen in Amsterdam.

4 (krant) Hij leest iedere dag twee

. Hij weet altijd alles!

5 (dorp) In veel kleine

komt geen bus.

6 (tafel) Dit restaurant heeft twintig

en er zijn altijd veel

mensen.

7 (vader) De

gaan samen naar de markt en koken lekker eten

voor iedereen.

Publicité
Publicité
Commentaires
debutants2jeudi18h-harry
Publicité
Publicité